پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

به «کیش بعلاوه زیارت امام رضا(ع)» خوش آمدید!

«تور تفرحی سیاحتی مشهد، اقامت در هتل پنج ستاره، اسکان در نزدیکی سرزمین موج‌های آبی، سرو همه وعده‌های غذایی با منوی فرنگی در شاندیز و طرقبه و... همراه با امکان زیارت امام رضا(ع) در صورت تمایل!‌»

دور نیست که شرکت‌های مسافرتی برای تورهای مشهد مقدس خود چنین تبلیغاتی را منتشر کنند. نگاهی به این روزهای پایتخت معنوی کشورمان چنین آینده‌ای را با کمی بالا و پایین پیش رویمان قرار می‌دهد. شهری که به پیست رقابت برای ساختن پارک آبی‌های مختلف و مجهزتر تبدیل شده است، شهری که دارد به پدیده شاندیزش شناخته می‌شود و حالا رکورد دیگری هم زده است و آن افتتاح مجلل‌ترین هتل کشور در این شهر است. هتلی با این امکانات:


«این هتل دارای ۵ رستوران و اتاقهای مختلف است رستوران هایی که هر یک منوی جداگانه ای برای مشتریان خود دارد. در یکی از این رستوران ها غذای مراکشی سرو می شود و در دیگری که رستوران برکه نام دارد، مشتریان اکنون از آن به عنوان چایخانه استفاده می کنند اما در آینده می توانند همانجا ماهیگیری کرده و آن را به هفت مدل مختلف سرو کنند.


اتاقهای آن نیز از شبی ۱۸۵ هزار تومان برای یک نفر قیمت دارد تا شبی دو میلیون تومان. اتاقهای لوکس این هتل به این دلیل گران هستد که مسافر می تواند از تمام خدمات هتل حتی ترانسفر به صورت رایگان استفاده کند ضمن اینکه در این اتاقها که سوئیتهای ۷۰ متری پنت هاوس هستند، سونای خشک، وسایل الکترونیکی، کامپیوتر و فکس نیز وجود دارد.(در ادامه مطلب بخوانید)

نمایی از مرکز خرید تعبیه شده در هتل

دوبلکس های ملل نیز عنوان اتاقهای دیگر این هتل است که اکنون تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته و تا یکی دو ماه آینده برای پذیرایی از مهمانان خارجی بهره برداری می شود این اتاقها با سبک و معماری کشورهایی از جمله مصر، هند و چین ساخته شده است.»

اشتباه نکردید؛ این توصیف هتلی در کیش یا پاتایا نیست، اینجا هتلی است که قرار است زائران امام رئوف را در خود جای دهد و البته مهم است که این زائران در چند روز مجاورتشان با این قطعه از بهشت، غذای مراکشی بخورند، ماهیگیری کنند، در اتاقشان به سونای خشک بروند، تحت ماساژ شیر و عسل و ماساژ کمپرس گیاهی قرار بگیرند و شبها در جایی بخوابند که معماری‌اش شبیه چین و هند و مصر باشد. همه اینها برای یک زیارت با حال و «عارفاً بحقه» لازم است تا انشاالله مصداق «وجب له الجنّه» شوید!

ساخت و تبلیغ این هتلها و اماکنی مثل پدیده شاندیز که رسما عنوان مرکز تفریح، سرگرمی و خرید را برخود دارد و رقابت برای ساخت پارک‌های آبی علاوه بر اینکه ترویج تجمل است، می‌تواند ترکیب جمعیتی زائران این شهر مقدس را تغییر دهد و مسافرت‌ها را از سفرهای زیارتی به سفرهایی تفریحی و سیاحتی تبدیل کند.

 

همه چیز زیر سر بخش خصوصی است؟

البته ممکن است این پرسش مطرح شود که وقتی این ساخت و سازها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد مسئولین استانی چه نقشی دارند و اصولا چه کاری از دست چه کسی بر می‌آید. شاید بخشی از پاسخ این سوال را بتوان در سخن مدیر و سرمایه گذار این هتل پیدا کرد که با گلایه گفته است: «برای هتلی که برای ساخت آن تنها ۱۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی استفاده کرده است، سوددهی اهمیتی ندارد!»

نمایی از سالن ماساژ با سنگ

حالا علاوه بر اینکه می‌توان به مسئولین خرده گرفت که چرا از بیت المال برای ساخت این اماکن هزینه می‌کنند، باید آنها به این سوال هم جواب دهند که نقش مسئولین در پایش مزیت‌های استانی چیست؟ و اصولا مگر مسئولین وظیفه سیاستگذاری و جهت دهی به سرمایه‌های استان خویش را ندارند؟ در واقع متهم نخست این وضعیت نه سرمایه گذاران که مسئولین هستند که اهتمام و دقت کافی را برای اولویت بندی و حهت دهی سرمایه‌ها به سمت مزیتهای منطقه‌ای ندارند؛ و البته به تبعات فرهنگی این سرمایه گذاری‌ها نیز توجه نمی‌کنند.

جالب است بدانید که در حالی این امکانات تجملی در حال بلعیدن مشهد مقدس است که طبق آمار امروز به خاطر ساخته شدن هتل های متعدد و مناسب تقریبا مشکلی برای پذیرایی از زائران با درآمدهای بالا و نسبتا بالا در مشهد وجود ندارد. اما هنوز اقدام جدی، فراگیر، اثرگذار و کارآمدی برای تحقق اسکان ارزان قیمت میلیون ها زائر کم درآمد مشهدالرضا نشده است و خیل کثیری از این زائران به خاطر کمبود چنین اقامتگاه هایی مجبور می شوند ظرف یکی دو روز علی رغم میل باطنی خود مشهد را ترک کنند و آمارها متاسفانه نشانگر کاهش میانگین ماندگاری زائران در مشهد است.

نمایی از استخر هتل

اما در این شرایط که قاطبه زائران به دنبال پیدا کردن حسینه‌ها و اماکن ارزان قیمت برای اقامت چند روزه در جوار ثامن الائمه هستند، هتلی 20 طبقه از بیت المال همین آدمها  -و در غیاب هدفگذاری و جهت دهی مسئولین به سرمایه‌های بخش خصوصی- در حال قد کشیدن است که می‌توان زیارت با طعم غذای مراکشی را در آن تجربه کرد.

 

مشهد؛ یا کیش بعلاوه امام رضا(ع)؟!

در پایان بد نیست برای روشن شدن بیشتر این انحراف که دامن گیر مشهد الرضا(ع) شده است بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سفر حج را بخوانیم. ایشان در این بخش از سخنانشان جایگاه و حد و حدود آسایش و رفاه در سفر حج را مشخص می‌کنند که با توجه به سخن ایشان می‌توان یک دستورالعمل کلی برای سفرهای معنوی پیدا کرد:

«دوستان اشاره کردند به اینکه من برای آسایش حجاج سفارش کرده‌‏ام. بله، معلوم است؛ اما این آسایش به معنای تن‏‌پروری نیست. این را هم من همیشه به دوستان برگزارکننده حج در طول سال‌ها گفته‏‌ام که این آسایش، فراغت است برای همین دلباختگی و دل‏سپردگی و انقطاع الی اللَّه. کاری کنید که مردم فراغت پیدا کنند، دغدغه‏‌ای نداشته باشند، بتوانند این فریضه را به بهترین وجهی انجام بدهند؛ مراد این است. والّا آسایش حیوانی و خور و خواب و بیشتر خوردن و بهتر خوردن، نه؛ این‌ها سلیقه بنده نیست، که ما در حج دنبال این چیزها برویم.حج یک سفر تفریحی نیست، حج یک سفر معنوی است. سفر الی ‏اللَّه است با جسم و جان؛ هر دو. سفر الی‏ اللَّه برای اهل سلوک سفر جسمانی نیست، سفر قلبی و روحی است. اینجا برای همه ما مردم این سفر الی‏ اللَّه با جسم و جان هر دو هست. حالا جسم را آن‌جا ببریم، دل را نبریم؛ این که نشد.

...این فرصت چند روزه حج، یک تمرین و آموزش تجربی است؛ یعنی انسان می‏بیند که این جوری هم می‌شود زندگی کرد. بی ‏تفاخر و بی‏ اعتنای به لذائذ مادی هم می‌شود زندگی کرد. نه اینکه حالا بیائیم همه‏ زندگی را در حال احرام زندگی کنیم؛ این مراد نیست؛ نه، از طیبات رزق که خدای متعال برای شما حلال کرده، باید استفاده کنید؛ اما دل بستن، بی‏تاب شدن، زندگی را همین دانستن -که ما دچارش هستیم که زندگی را همین لذائذ و شهوات مادی و همین هوس‌های بی‏مورد و بی‏جا گمان می‌بریم - باید در هم بشکند تا بفهمیم نه، میشود فصلی از زندگی، بخشی از شبانه‏روز، ساعاتی از نیمه‏ی شب را اختصاص داد به همین حالت انقطاع الی‏ اللَّه و به این حالت صفا. این را آن‌جا تمرین می‌کنید، یاد می‌گیرید؛ حاجی یاد می‌گیرد که این کار را می‌شود انجام داد. ببینید، چه فرصت عظیمی است. شما دست‏اندرکاران حج باید کاری کنید که این خیل عظیم مردمی که با شما حج می‏آیند، یا آنجا هستند - از کشورهای دیگر می‏آیند - به این نکته‏ی حج واقف شوند، این فرصت را بشناسند و تحریض شوند بر اینکه این فرصت را به چنگ بیاورند. »(187- دیدار با کارگزاران حج)

حال باید از مسئولین و متولیان شهر مقدس مشهد پرسید که شتاب روزافزون ساخت و سازهای تجملی در این شهر مقدس که امکانات و تفریحات خاصی را به این شهر روانه کرده است آیا با این فرمایشات حضرت آقا مطابق است، یا اینکه قرار است مشهد مقدس تبدیل بشود به منطقه آزاد کیش بعلاوه امام رضا(ع)؟!

 

 

نمایی از سالن ماساژ

 

 

نمایی از یکی از انواع اتاق‌های هتل!

 

 

 

نمنوه‌ای از غذاهای تبلیغ شده در کاتلوگ هتل

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد