پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پاسخ جلیلی به پرسش دانشجویان در زاهدان

 دکتر جلیلی در سفر سه شنبه شب خود به استان سیستان و بلوچستان  اجتماع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان حاضر شد و به سوالات آنان در زمینه های مختلف پاسخ گفت.

دانشگاه سیستانکاندیدای ریاست جمهوری گفت: اگر ما در ۵۰ سال اخیر موقعیت های دشته ایم، باورمن این است که امام علم گفتمان انقلابی را حاکم کرد و این گفتمان را امام براساس اسلام ناب محمدی مطرح کرد و امروز نیز مقام معظم رهبری گفت : اگر به خدا باوری و خود باوری و مردم باوری نزدیک شدیم توانستیم موفقیت های داشته باشیم و هر چه فاصله داشتیم از موفقیت ها دور شدیم .
وی افزود: باور من این است که خدا باوری که همان اسلام است و مردم باوری که ما چه میزان مردم را باور داریم و به دنبال آن هستیم باید براساس آن ظرفیت ها آن را آزاد کنیم و خود باوری که مجموع انها است باور داریم که از ظرفیت مردم در کنار خود باوری دینی می توانیم به موفقیت برسیم که پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام و پیروزی در جنگ تحمیلی از جمله موفقیت های این سه عنصر است.
وی به بحث هسته ای اشاره کرد و گفت: در این باره ۶ کشور جهان جمع شدند که شما نباید این ظرفیت را داشته باشید که جوانان شما جمع شدند و این ظرفیت رو، این جوانان که همسن انقلاب هستند ایجاد کردند همه این عنصر ها وقتی با هم جمع شدند برغم مخالفت ها ، ما شدیم جزو ۱۰ کشور هسته ای دنیا.
جلیلی گفت: این کشورها در مسائل منطقه هم دارای دیدگاههای جدی هستند که وقتی اراده می کنند کارشان را انجام و برای آن هزینه می کنند و امروز می بینیم که کشور غربی و شرقی ما را اشغال کردند چرا که دنبال بحث دیپلماتیک نیستند و اراده خود را دنبال می کنند بطوریکه در مورد مقاومت فلسطین هم به همین شکل با اراده کار خود را دنبال می کنند. (در ادامه مطلب بخوانید)

 

جلیلی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر قدرتها روند پیروزی ها علاوه بر اینکه در خرمشهر ما پیروز شدیم در جنوب لبنان هم پیروزی شکل گرفت بر خلاف گذشته که اراضی فلسطینی را رژیم صهیونستی اشغال می کردند و امروز هم در بحث سوریه به همین شکل اراده خود را دنبال می کنند .
وی گفت: امروزه همه تحلیل گران غربی می گویند ایران یک قدرت منطقه ای است و لذا مقاومت همواره منشاء پیروزی و عقب نشینی آن کشورها در مواضع ایران بوده است .
جلیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه عنوان آزاد سازی ظرفیت ها و اینکه ۸۰ هزار میلیارد تومان است دست یک عده است شما چه نظری دارید گفت: من گفتم چرا سیستم بانکی باید به شکلی باشد که ۷۰ هزار میلیارد تومان یک عده وام بگیرند و همچنین معوقات خود را پرداخت نکنند و پس ندهند.
وی افزود : خود دستگاه دولتی باید مدعی پس گرفتن معوقات باشد لذا باید ساز و کار های درست کرد که اصلا در چنین سیستمی این اتفاقات ایجاد نشود.
وی همچنین گفت: آخر چه تضمینی وجود دارد که باز چنین اتفاقی نیفتاد همانند شعبه بانکی اهواز که بدون حساب و کتاب آن همه وام بانکی داد.
وی گفت: باید ساز و کاری تعریف کرد که افراد نا سالم هم نتواند دست به چنین کارهای بزنند.
این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ سوالی در ارتباط با ایجاد اشتغال برای جوانان و برنامه ها ی وی گفت : عرصه خدمت در ریاست جمهوری جدی است وطبیعی است باید دید چه کسانی در این عرصه وارد می شوند و من بر همین احساس تکلیف وارد شدم .
وی افزود : وقتی تورم و گرانی در کشور شکل می گیرد که در چرخه اقتصادی پول بیشتر از کالا وارد بشود لذا باید کارهای دراز مدت انجام داد .
جلیلی گفت: اگر با تولید بیشتر کالا در داخل توجه کنیم تورم کمتر می شد اما اگر با پول نفت کالا وارد کنیم تورم ایجاد می شود . وی باتاکید بر اینکه باید بدنبال سیاست های تولید برویم گفت : وقتی مشکل داریم نباید ۳۹ میلیون دلار در کشور چوب بستنی وارد کنیم ، یا نزدیک به یک میلیارد دلار کالاهای غیر ضروری و کفش چینی وارد کنیم که بیکاری را بدنبال داشته باشد .
وی گفت : ۱۱ هزار میلیارد دلار به بخش کشاورزی اعتبار تخصیص یافت اما بجای حمایت از کشاورزان محصولات کشاورزی وارد کردیم که این باعث تورم و از بین رفتن تولید شد.

دانشگاه سیستانجلیلی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به تولیدات علمی دانش بنیاد در کشور گفت : اخیراً توسط دانشجویان کشور با هدف تولید علمی و ثروت دستاوردهای بسیار خوبی در زمینه لیزر انجام گرفته که در دنیا فقط سه کشور دارند که این امر باعث تولید ثروت در کشور و جلوگیری از تورم از طریق ثروت آن می شود .
وی همچنین در پاسخ به سخنان وی در باره اینکه مقاومت را چگونه تعریف می کنید گفت : تعریف من از مقاومت که عنوان کردم این است که اگر کسانی بخواهند مانع پیشرفت ما بشوند ، می شود مقاومت و ما امروز متوجه هستیم که کسانی آمدند مانع پیشرفت ما شوند اما توانستند و تجربه نشان داد اگر با خواهش صحبت کنیم آنها جلوتر می شوند .
جلیلی از پیشرفت و دست یابی ایران به سوخت هسته ای ۲۰ درصدی توسط شهید شهریاری بعنوان یک نمونه از مقاومت یاد کرد و گفت: زمانی بود که حتی اینها سوخت درصد بسیار پائین را به ما نمی دادند و می گفتند که شما باید همه چیز را کنار بگذارید اما امروز با داشتن سوخت ۲۰ درصدی که در حد صادرات داریم می گویند ما چه چیزی به شما بدهیم که ۲۰ درصد انجام ندهید .
وی همچنین در پاسخ سوالات دانشجوی که گفت در زاهدان پزشک متخصص نداریم و فقر و بیکاری در این استان به علت دوری از مرکز زیاد است گفت : اگر ما می گوییم باید عدالت باشد و توزیع ثروت عادلانه باشد و یا تاکید بر عدالت ساختاری داریم همین است که باید براساس آمایش سرزمین ظرفیت ها را در همه جا دید مثلا از ظرفیت ترانزیت و تجارت استان خصوصا بنادر چابهار و لنگر گرفتن کشتی ها در بنادر ما بجای بنادر دور دست کشورهای منطقه برای در آمد و اشتغال مردم منطقه استفاده کرد و ظرفیت های منطقه را تبدیل به منفعت کرد و بجای اینکه در یک استان صد کارخانه باشد اینها را باید در مناطق دیگر کشور هم دید .
وی در باره اینکه شما تا کنون سابقه اجرایی نداشتید چرا نامزد شدید گفت: سابقه اجرایی را باید تعریف کرد ، درسطح راهبردی و عملی و رئیس جمهور باید کسی باشد که در سطح راهبردی سابقه داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شعارهای شما را کس دیگری هم قبلا برای رئیس جمهور شدن زد و می گویند شما دنباله رو همان احمدی نژاد هستید و اگر مردم به شما رای دهند چقدر به گفتمان خود پایبند هستید گفت: امروز مباحثی مثل گرانی و تورم مطرح می شود که همه این برنامه ها را دارند و دوست دارند حل کنند .
دکتر جلیلی گفت: ما برنامه هایی داریم و قوانین مصوب و هر دولتی باید باید انجام بدهد و کسی که می خواهد رئیس جمعهور باشد باید برنامه داشته باشد که این قوانین را چگونه اجرا کند و ما الان قوانین داریم که اجراء نشده است و اعتقاد دایم هر برادری موفق شد باید اولویت آن این باشد که ماشین دولت را راه بیاندازد .
نامزد ریاست جمهوری افزود : هیچ تضمینی وجود نداردکه چه کسی گفتمان خود را ادامه می دهد ، گفتمان خود را ما باید به گونه ای عمل کنیم که اگر آن فرد بخواهد بر خلاف آن عمل بکند ، نتواند ، که این کار با نظارت شدنی است .
وی در پاسخ به سوالی که همان جبهه پایداری که از احمدی نژاد حمایت کرد امروز از شما حمایت می کند و اینکه چند روز قبل سایت رجا نیوز بعنوان حامی شما به عشایر توهین کرده است گفت : هر دوره ای نقاط ضعف و قوتی دارد و نقاط قوت را باید دید و به کار بست و کاری کرد که نقاط ضعف نیز ادامه پیدا نکند و ما گفتیم گفتمان انقلاب طرح آن بسیار خوب است و باید گفتمان ما انقلاب باشد که خوب است .
او درباره عشایر هم گفت : عشایر همان دوران دفاع مقدس یک ظرفیت است و باید ظرفیت آن را برای اقتصاد آزاد کرد و به جای واردات دام باید از عشایر و تولیدات آنها حمایت کرد .
وی افزود : هر کس چنین جسارتی به عشایر کرده است قابل قبول نیست .
جلیلی در باره سوال دانشجویی درباره جذب نیروهای بومی و تقویت بازارچه های مرزی و ایجاد اشتغال با ایجاد بازارچه مرزی گفت : اگر در کشور پیروزی هایی داشتیم براساس نگاه یکسان و وحدت وهمدلی بوده که در جهان مهم تاثیر گذار بوده است ، لذا در داخل کشور هم بر اساس نگاه یکسان به همه اقوام و مذاهب بوده که شور ملی ایجاد شده است .
وی گفت : باید از ظرفیت ها در یک نگاه و فرصت مساوی استفاده کرد ، باید عدم توازنی که در استانها وجود دارد از بین برود و اولویت را از نقاط محروم شروع کنیم.
این نامزد ریاست جمهوری گفت : اگر هزینه ای که امروز در امنیت صرف می کنیم در بحث تولید واشتغال این استان با تولید کالا وصادرات آن به کشورهای افغانستان و پاکستان استفاده کنیم ، این برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های مرز وتجارت بازرگانی اشتغال ودرآمد مرز نشینان ومردم را بدنبال دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد