پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

اطلاعات جدید از هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی امریکا بازیابی شد


غروب یکشنبه 13 آذر سال 90 خبر کوتاهی بر روی خروجی رسانه‌های کشور قرار گرفت مبنی بر اینکه با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.(در ادامه مطلب بخوانید)

اکنون حدود پنج ماه پس از این دستاورد بزرگ، و در شرایطی که ایران خود پس از گذراندان موفق مذاکرات استانبول خود را آماده می‌کند تا با دستی پر بر سر میز مذاکرات بغداد با کشورهای غربی برود، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگویی درباره آخرین جزئیات دستیابی سپاه به اطلاعات پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا RQ170 گفت که آمریکایی ها نگران نباشند، ساخت سیتم RQ170 آغاز شده است، نقطه پنهانی از این پهپاد برای ما وجود ندارد. اطلاعاتی از این سیستم به دست آمده و حتی بخشی از اطلاعات این سیستم را هم بازیابی کرده ایم که نشان می دهد این پهپاد پیشرفته جاسوسی آمریکا در عملیاتی علیه بن لادن در پاکستان مورد استفاده قرار گرفته است.

سردار حاجی‌زاده برای اینکه نشان دهد اظهاراتش بلوف نیست، یک کُد دقیق هم داد و گفت: با توجه به اطلاعاتی که به دست آورده ایم، اصلاحاتی را چند بار روی این هواپیما انجام داده اند که دسامبر 2010 در کارخانه ای در لس انجلس هم این اتفاق افتاده است.

حاجی‌زاده ادامه داد: زیر مجموعه‌های این هواپیما برای پاره‌ای از اشکالات فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما پس از اصلاح و تست های پروازی در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان نیز یک سری اشکالاتی که نتوانسته اند آن را برطرف کنند مشاهده شده است .

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: زیر مجموعه های این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 برای رفع اشکالات جدید به فرودگاهی نزدیک لس انجلس برده شده و پس از انجام عملیات اصلاح و تستهای پروازی و زیر سیستم‌ها که همان سنسورها و تجهیزات این هواپیما است مجددا به قندهار بازگردانده شده است.

شکار پهپاد جاسوسی امریکا آن‌قدر مقام‌های کاخ سفید را شوکه کرد که در طول چند روز مواضع کاملاً ضد و نقیضی اظهار کردند. امریکایی‌ها که از شکار هواپیمای فوق پیشرفته جاسوسی‌شان آگاه بودند، ابتدا تلاش کردند این ماجرا را بایکوت و در مورد اصل آن تشکیک کنند، به‌طوری که پنج روز پس از اعلام خبر در رسانه‌های ایران، اوباما رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به سوال خبرنگاران در کاخ سفید درباره پهپاد شکار شده از هر گونه اظهار نظر خودداری کرد.

اما این سکوت چندان نتوانست دوام بیاورد و با پخش تصاویر تلویزیونی از پهپاد شکار شده، مشخص شد که افسران جوان ایرانی نه تنها توانسته‌اند هواپیمای فوق پیشرفته RQ 170 را در اختیار بگیرند، بلکه تصاویر سالم این هواپیما حاکی است که هواپیما سقوط نکرده است، بلکه کنترل آن در اختیار گرفته و نشانده شده است، به‌طوری که اجزای آن سالم است.

پس از پخش این تصاویر تلویزیونی بود که رسانه‌های دنیا برای جا نماندن از این بمب خبری دیگر در لاک سکوت پیشنهاد شده از سوی کاخ سفید نماندند و همان زمان سی‌ان‌ان در گزارشی فاش کرد که پنتاگون پس از آنکه متوجه شده کنترل پهپاد از اختیارش خارج شده است، سه طرح حمله نظامی برای باز پس گیری پهپاد، حمله به منظور بمباران پهپاد به‌منظور غیرقابل استفاده شدن آن و مسکوت گذاشتن کار را پیشنهاد داده که در نهایت دولت امریکا به‌دلیل تبعات زیاد دو اقدام اول، با تصمیم سوم موافقت کرده است.

با این حال، در اوج انتشار تحلیل‌های متفاوت در مورد نحوه استفاده ایران از پهپاد شکار شده، دو مورد جدی در رسانه‌ها مطرح شد. اول اینکه ایران شاید بتواند اطلاعات جاسوسی ذخیره شده در سیستم این هواپیما را نیز بازیابی کند که در مقابل، عنوان شد این هواپیما به‌نحوی عمل می‌کند که اطلاعات را مستقیم به مرکز می‌فرستد و ممکن است دسترسی به اطلاعات آن چندان ممکن نباشد اما مهم‌تر از این مسئله، دسترسی ایران به اطلاعات و سیستم ساخت این هواپیمای فوق پیشرفته بود، به‌طوری که رئیس‌جمهور نیز حدود 10 روز پس از انفجار بمب خبری شکار پهپاد از امکان مهندسی معکوس آن خبر داد.

در این فاز از عملیات روانی البته غربی‌ها تلاش کردند که دستیابی ایران به هواپیما را چندان مهم نشان ندهند، اما یک نشریه فرانسوی در شرایطی که حدود یک ماه از شکار پهپاد می‌گذشت، با انتشار گزارشی فاش کرد نه تنها فرانسه بلکه هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا نیز فناوری این پهپاد و حتی مدل‌های پایین‌تر و نزدیک‎تر به آن را در اختیار ندارند و بر این اساس از نامزدهای آینده ریاست جمهوری در فرانسه خواست تا رسیدن به این فناوری را جزو یکی از برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

نشریه فرانسوی ماریان، با یادآوری شکار پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران نوشت: «در شرایطی که امریکا و اسرائیل در زمینه تجهیز خود به پهپادها در حال پیشرفت هستند، خبرها حاکی از این است که فرانسه از چنین سلاحی برخوردار نیست. این در حالی است که اکنون دیگر دوران دوئل های هوایی گذشته است و این روزها بیش از آنکه بر روی آموزش خلبان‌ها سرمایه گذاری شود، بر روی آموزش کارشناسان هدایت پهپادها سرمایه گذاری می‌شود.»

این نشریه فرانسوی با اشاره به عقب ماندگی فرانسه در زمینه ساخت پهپادهای جاسوسی و نظامی ادامه داد: «در این میان، اسرائیلی ها و امریکایی ها هستند که در زمینه ساخت این سلاح های جدید در حال پیشرفت هستند. مطمئنا، شرکت بزرگ هواپیماسازی داسو (Dassault) فرانسه علاوه بر ساخت هواپیماهای پیشرفته جنگی بر روی ساخت پهپادها نیز کار می کند اما روشن است که شرکت های اسرائیلی که در این زمینه بسیار پیش‌روتر هستند.»

ماریان در ادامه راهکار فرانسه برای رسیدن به این فناوری را بسیار دشوار عنوان کرده و لازمه این امر را از دست دادن استقلال نظامی فرانسه می‌داند و می‌نویسد: «با این حال، فرانسه در برابر گزینه های سختی قرار دارد: به عبارت دیگر فرانسه باید تصمیم خود را در زمینه تجهیز به پهپاد امریکایی ریپر که باعث ارتقای کیفی ارتش آن خواهد شد اما در قبال آن باید به تدریج از تلاش برای داشتن صنعت نظامی مستقل چشم پوشی کند اتخاذ کند.»

این نشریه با یادآوری در اختیار نداشتن تکنولوژی ساخت پهپاد در اروپا تنها گزینه پیش روی فرانسه را استفاده از تکنولوژی امریکایی به بهای از دست دادن استقلال نظامی فرانسه عنوان کرده و می‌نویسد: «در حال حاضر، کشورهای اروپایی حتی یک فروند پهپاد نیز ندارند و این در حالی است که در قبال آن، باید به تدریج از تلاش برای داشتن صنعت نظامی مستقل چشم پوشی کنند.»

این نشریه، قیمت هر فروند پهپاد را صدها میلیون یورو عنوان کرده و می‌افزاید که هر مدل هواپیمای بدون سرنشین فرانسوی 50 تا 75 درصد گران‌تر از مدل امریکایی تمام می شود.

ماریان سپس به بررسی امکان ساخت مستقل این پهپاد توسط دو شرکت فرانسوی "داسو" و "هوا و فضای اروپا" می‌پردازد و می‌نویسد: «شرکت هوا و فضای اروپا به صنایع ترکیه نزدیک شده است اما باید گفت که به هیچ وجه نمی توان به ترکیه اردوغان اعتماد کرد. ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست و با توجه به مسئولیت ناشناسی اردوغان نمی توان سلاحی تا این حد حساس را در اختیار ترکیه قرار داد.» این نشریه ادامه می‌دهد: «لازم به ذکر است به این ترتیب مسیر استقلال در این زمینه مسیری بسیار طولانی است. به این ترتیب بدون دفاع اروپایی و تسلیحات مشترک به نظر می‌رسد اروپایی‌ها محکوم به وابستگی به دانش فنی امریکا هستند.»

نویسنده نشریه ماریان، این ها را مسائل مهمی می‌داند که نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه باید به آن‎ها بپردازند. شکار پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی امریکا توسط ایران آن‌قدر پر اهمیت است که محافل نظامی فرانسه، در اختیار داشتن یا نداشتن آن را به صورت مستقیم با استقلال یا وابستگی نظامی این کشور مرتبط می‌دانند. این موضوع برای فرانسه به قدری حائز اهمیت است که تلاش وزیر دفاع اسبق فرانسه تنها برای لمس کردن یکی از نمونه‌های ضعیف‌تر پهپاد جاسوسی امریکا موسوم به F117 در نمایشگاهی در حومه پاریس و ممانعت افسر امریکایی از این اقدام، برای مدتی روابط دیپلماتیک فرانسه و امریکا را با بحران روبرو کرد.

ممانعت مأمور امریکایی از لمس کردن F117 توسط ورزیر دفاع فرانسه در حومه پاریس!

علاوه بر گزارش نشریه فرانسوی، یادآوری یک ماجرا مربوط به حدود 20 سال قبل نیز نشان‌دهنده اوج اهمیت هواپیماهای فوق پیشرفته جاسوسی برای امریکایی‌ها و حساسیت آن‌ها بر روی این موضوع بود. امریکا برای اولین بار در سال 1992 نسل قبلی پهپاد جاسوسی خود موسوم به F117 را در نمایشگاهی نظامی در شهری در حومه پاریس موسوم به بورژه در معرض دید قرار داد.

اما نکته جالب آنجا بود که حفاظت از این پهپاد و لو نرفتن فرمول‌های مرتبط با آن به قدری برای امریکا اهمیت داشت که تنها یک بازدید کننده موفق به بازدید ازآن شد و این بازدید کننده کسی نبود جز وزیر دفاع وقت فرانسه.

امریکا محوطه سوله مانند بزرگی را که این پهپاد در آن قرار داشت به عنوان خاک امریکا اعلام کرده و با زنجیر و لوازم مختلف حفاظتی آن را محدود کرد.

این درحالی بود که تنها وزیر وقت دفاع فرانسه توانست از این حفاظ عبور کرده و به نزدیکی پهپاد F117 برسد. در همین حال در شرایطی که وی قصد داشت بدنه این پهپاد را لمس کند، افسر امریکایی حاضر در کنار این پهپاد، به دلیل احتمال نمونه برداری از آلیاژ بدنه پهپاد بواسطه انگشتر وزیر دفاع، دست وزیر دفاع فرانسه را گرفته و مانع از لمس بدنه هواپیما توسط وی شد!

این اقدام امریکا عصبانیت شدید فرانسه را به‌دنبال داشت به نحوی که برای مدتی موجب تنش در روابط فرانسه و امریکا شد. و این در حالی است که به‌دست آوردن لاشه F117 توسط چین در همان سال‌ها و بدنبال سقوط یک نمونه از این هواپیما، موجب شد تا چین با مهندسی معکوس آن بتواند به دومین قدرت نظامی جهان را که فناوری ساخت پهپاد جاسوسی و نظامی را دارد، تبدیل شود.

به نظر می‌رسد غنیمت به‌دست آمده توسط جوانان پدافند هوایی کشور که به مراتب پیشرفته‌تر از F117 است، یک برد استراتژیک برای ایران در عرصه سیاسی، نظامی و استراتژیک است که در آینده ابعاد بیشتر و جدیدتری از آن روشن خواهد شد.

با این حال، اکنون افسران ایرانی شکار کننده پهپاد در حالی‌که کمتر از پنج ماه از شکار تیزپرواز و قیمتی‌شان می‌گذرد، عنوان می‌کنند که چیز مخفی از پهپاد برای‌شان باقی نمانده است و برای آنکه خیال طرف امریکایی را راحت کنند، فرمانده هوافضای سپاه زمان و مکان آخرین اعمال تغییرات بر روی پهپاد را هم اعلام می‌کند: دسامبر 2010 در لس آنجلس! این کُد دقیق احتمالاً دوباره برای مدتی خواب مقام‌های کاخ سفید را آشفته می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد