پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

رمز عبور از فتنه چه بود؟


مهم ترین اختلافات مجلس و رئیس جمهور اول درباره انتخاب نخست وزیر بود که با وجود تایید تلویحی امام و نظر مجلس، بنی صدر زیر بار نمی رفت. بعدا که حل مساله گروگان ها از سوی امام به مجلس سپرده شد، بنی صدر با این مساله هم کنار نیامد و معتقد بود که دولت باید مساله را حل کند وی همچنین با انقلاب فرهنگی مخالف بود و...


در ادامه مطلب بخوانید

 ریاست جمهوری بنی صدر، اختلاف وی با مجلس و نیروهای انقلابی و در نهایت اختلافات وی با امام و مطرح شدن طرح عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و برکناری وی از ریاست جمهوری، از جمله مسائلی است که بررسی آن در هر برهه ای از حیات جمهوری اسلامی ایران نکات عبرت آموزی را در دل خود دارد.

 به دلیل اهمیت این موضوع و به مناسبت سالروز آن اتفاقات، «تابناک» در دو بخش، شرح کلی ماجرا و مدیریت حضرت امام(ره) در این ماجرا را مورد بررسی قرار می دهد.


تبلیغات انتخاباتی اولین دوره ریاست جمهوری

به گزارش «تابناک»، در اولین انتخابات ریاست جمهوری در نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران، با توجه به کنار رفتن جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی به دلیل اشکالی که در تابعیت وی وجود داشت و عدم تایید کاندیداتوری دکتر سید حسن آیت از حزب مزبور و کناره گیری وی، میدان مبارزه انتخاباتی به صورت انحصاری در اختیار ابوالحسن بنی صدر که در واقع نامزد جناح لیبرال بود، قرار گرفت.

پوستر تبلیغاتی بنی صدر

 پس از اینکه بنی صدر توانست با رای بالایی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد، حزب جمهوری اسلامی تمام توان خود را برای به دست آوردن کرسی های مجلس به کار برد و توانست اکثریت مجلس را در اختیار بگیرد. از این زمان به بعد با توجه به حوادث متعددی که ایجاد می شود، درگیری و اختلاف عمده بین رئیس جمهور و مجلس شکل می گیرد.


مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری

 مهم ترین اختلافات مجلس و رئیس جمهور اول درباره انتخاب نخست وزیر بود که با وجود تایید تلویحی امام و نظر مجلس، بنی صدر زیر بار نمی رفت. بعدا که حل مساله گروگان ها از سوی امام به مجلس سپرده شد، بنی صدر با این مساله هم کنار نیامد و معتقد بود که دولت باید مساله را حل کند وی همچنین با انقلاب فرهنگی مخالف بود و پس از اینکه هواپیماهای آمریکایی در طبس سقوط کردند وی دستور داد که بقایای تجهیزات ساقط شده آمریکایی در طبس بمباران شود، مساله ای که مجلس را به این نتیجه رساند که بنی صدر تعمدا و به خاطر اینکه اسناد تجاوز آمریکایی ها به دست سپاه نیفتد این کار را کرده است، این مساله هم حساسیت مجلس را به شدت برانگیخت.


مراسم تحلیف بنی صدر در مجلس

علاوه بر این مساله کودتای نوژه هم که قرار بود بر اساس آن خانه امام در جماران توسط کودتاگران بمباران شود از دیگر مسائل مورد اختلاف بود چرا که بنی صدر نرمش زیادی در برخورد با عوامل این کودتا نشان داد.

 در نهایت نیز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهریور سال 59 و مخالفت بنی صدر با استفاده از نیروهای مردمی و استفاده از این جنگ برای بهره برداری های سیاسی خود، اختلافات را به اوج خود رساند. در این میان حضرت امام(ره) همچون دیدبانی امین و دلسوز، به هر دو طرف درگیر به صورت دائم توصیه هایی را برای پرهیز از تنش ارائه می دادند.


بنی صدر و مرحوم بازرگان در یک سخنرانی

اما ظاهرا این توصیه ها کارگر واقع نمی شد. در اسفند سال 59، مجلس طرحی دوفوریتی را تصویب کرد که بر اساس آن قرار بود نخست وزیر سرپرستی وزارتخانه های بدون سرپرست را در اختیار بگیرد. در همین زمان غائله 14 اسفند و سرکوب نیروهای مذهبی توسط سازمان مجاهدین خلق به دستور بنی صدر در دانشگاه تهران رخ می دهد و امام دیگر در این مرحله به صورت مستقیم بنی صدر را مخاطب قرار می دهد و لحن ایشان در مقابل بنی صدر هم تغییر می کند تا اینکه سرانجام حضرت امام در 20 فروردین سال 60، بنی صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کرده و در نهایت طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور در 30 و 31 خرداد ماه در مجلس طرح شده و مورد تصویب نمایندگان ملت قرار می گیرد و بنی صدر از کار برکنار می گردد...


بنی صدر در کنار مسئولین

نکته آنکه شاید آن چیزی که بیش از همه در کوران اتفاقات این بازه یک و نیم ساله باید مورد توجه و عبرت آموزی باشد ـ که البته نظام نوپای جمهوری اسلامی با الطاف الهی، عنایات خاص حضرت ولیعصر(عج)، رهبری داهیانه حضرت روح الله(ره) و وحدت کلمه مردم به سلامت از آن عبور کرد ـ از یک سو سقوط گام به گام بنی صدر از رهگذر توهم محبوبیت و مقبولیت بود و از سوی دیگر، التزام مردم به وحدت کلمه و اتکاء و اعتماد آنان به درایت و هوشمندی رهبرشان که نه لحظه ای از اصول نظام ـ حرکت بر پایه رأی اکثریت و تن دادن به قانون ـ کوتاه آمد و نه لحظه ای اجازه بدعت و انحراف در مسیر انقلاب را به کسی داد، چنانکه به حکم رأی اکثریت، حکم بنی صدر را تنفیذ نمود و صد البته به حکم نگهبانی از آرمان های مردم و شهدا، جلوی انحراف، قانون شکنی، فتنه گری و بدعت گذاری از سوی وی و حامیانش را گرفت.

ادامه دارد....
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد