پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

سفرمحرمانه مقام ارشد دولت به عربستان؟!

«اسفندیار رحیم مشایی به عربستان رفته یا نه و اگر رفته درباره چه موضوعاتی با چه مقاماتی مذاکره کرده که مسوولان وزارت امور خارجه از آن اطلاع موثقی در دست ندارند؟»



سخن عمار:

سوال اینجاست مگر این کشور وزیر امور خارجه ندارد که مشایی بدون هماهنگی به عربستان سفر کرده!؟

در این وضعیت سکوت چهره های برجسته نظام به هیچ عنوان جایز نیست و باید با این حرکات برخورد بشود.

ما از رئیس جمهور عزیزمان میخواهیم این فرد را که موجب دلسردی دوستداران ایشان شده را کنار گذاشته و بیش از پیش پایبندی خود را به نظام و ملت اعلام دارد.


در ادامه مطلب بخوانید

به گزارش اعتماد، سوالی که امروز قرار است وزیر امور خارجه را به مجلس بیاورد تا در کمیسیون امنیت ملی توضیح دهد که آیا از سفر مشایی به عربستان در دو هفته قبل با خبر بوده یا نه؟ هفته گذشته درست در روزهایی که خبر سفر صالحی به عربستان تکذیب شد به گوش برخی از نماینده‌های مجلس رسید که مشایی ۲ هفته پیش سفری به عربستان داشته و در آن جا ملاقات‌هایی با افرادی صورتی گرفته که وزارت امور خارجه می‌گوید از آن بی خبر بوده است.

به همین دلیل هم امروز علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه را صدا کرده اند تا بیاید و توضیح بدهد که چرا باید یکی از مقامات کشور چنین سفر حساسی داشته باشد و او بی‌خبر باشد؟

امنیت ملی‌های مجلس می‌گویند از دو چیز تعجب کردند؛ نخست نفس سفر یک مقام بلندمرتبه ایرانی در شرایط کنونی به عربستان و دوم بی‌اطلاع بودن شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه.

اسماعیل کوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی این سفر را تایید می‌کند و به «اعتماد» می‌گوید اصلا رفتن هر مقام مسوولی به عربستان در شرایط کنونی ایراد دارد و به همین دلیل باید صالحی جواب پس دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه هم می‌گوید هنوز خبر سفر مشایی را وزیر امور خارجه تایید نکرده است اما برای آنها سوال هست که اگر این سفر انجام شده چرا باید بدون هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی این کار صورت گرفته باشد.

با این اوصاف صالحی امروز در حالی باید برای سفرهای مشایی جواب پس بدهد که همین هفته پیش مجبور شد به مجلس بیاید و توضیح بدهد که سفر خودش به عربستان دروغ بوده و اصلا و ابدا در ماه‌های اخیر پایش را به این کشور نگذاشته است. صالحی حالا باید بیاید و تکلیف چند چیز را مشخص کند. اول از همه اینکه مشایی به عربستان رفته یا نه؛ اگر رفته با چه کسانی دیدار داشته؛ اصلا وزیر امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی از این دیدار با خبر بودند یا نه؛ اگر بودند که کار برای صالحی سخت‌تر می‌شود چون باید بگوید چرا عربستان؟ اگر هم مطلع نبوده که باز باید بگوید چرا در خیابان ملل بر صندلی نشسته که از تصمیم‌های گرفته شده در ساختمان پاستور بی خبر است.

به این موضوع هم باید توجه کرد که ریاست‌جمهوری و دفتر وی تاکنون در برابر این موضوع سکوت کرده‌اند و حتی ممکن است به طور کلی چنین خبری مبنی بر سفر مشایی به عربستان تکذیب شود. اما به هر حال سوال از صالحی درباره سفرهای مشایی تاریخش به سال گذشته برمی‌گردد و صالحی پیش از این، یک بار دیگر هم آمده بود و در این باره توضیح داده بود.

گرچه وی در آن زمان از اختیارات ویژه «مشاور رییس‌جمهور» بودن نام برده بود و گفته بود با این تبصره مشایی راهی سفرهای خارجی می‌شود. سایت الف نیز همزمان خبری را منتشر کرده و تایید کرده که احمد توکلی و الیاس نادران جزو ۴ نماینده‌یی هستند که درباره سفرهای مشایی از وزیر امور خارجه سوال دارند. البته برخی از نماینده‌ها هم معتقدند که نباید تقصیر را به گردن صالحی انداخت چرا که احمدی‌نژاد به مشایی اختیارات ویژه داده و به همین دلیل وزیر امور خارجه بی‌تقصیر است که مشایی حتی درباره سفرهایش با وی هماهنگ نمی‌کند.

اما طبق آنچه در سایت الف آمده، توکلی و نادری در سوال‌شان گفته‌اند؛ «براساس گزارش‌های موثق، آقای مشایی ده‌ها سفر خارجی و ملاقات با مقامات خارجی عمدتا در خارج از کشور داشته است. تعداد این سفرها و ملاقات‌ها و موضوع هر یک چه بود؟ آیا ملاقات با خارجیان با حضور نماینده رسمی وزارت خارجه صورت گرفته است؟ اگر جواب برای همه موارد مثبت نیست، وزارتخانه چگونه از سیر امور مربوط در جهت مصالح و سیاست‌های تایید شده مطمئن می‌شده است؟»

خیلی‌ها هم با این جور حساس‌شدن‌ها روی مشایی مخالفند و می‌گویند این حق احمدی‌نژاد است که مشاور ویژه داشته باشد و هر وقت خواست آنها را برای مذاکره و برنامه‌های خاص به سفرهای خارجی بفرستد، گروه سوم هم می‌گویند به دلیل شرایط منطقه‌یی و ماجرای بحرین به هر نوع سفری به عربستان حساس شده‌اند و حتی اگر وزیر امور خارجه هم خبر رفتنش به این کشور شنیده شود، به خود این حق را می‌دهند که او را برای چنین سفری بازخواست کنند.

حالا درست در شرایطی که وزیر امور خارجه خودش به مجلس می‌آید و توضیح می‌دهد به این حساسیت‌ها واقف هست و چنین سفری نکرده، نمی‌توانند از کنار شنیده‌هایی مبنی بر سفر مشایی به این کشور چشم‌پوشی کنند.

توکلی شخصا پیش از این وقتی شایعات سفر صالحی به عربستان داغ شده بود به وزارت امور خارجه و رییس‌جمهور هشدار داده بود که هر نوع سفر مقامات ایرانی به عربستان تزلزل پیش آمده در حاکمیت آل‌سعود را کاهش می‌دهد و این موضع‌گیری غیرشفاف رییس‌جمهور است که سبب شده وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.

حال آنکه عربستان سعودی به‌دلیل اینکه نیاز به دلیل‌تراشی و ایجاد وجهه مثبت در قبال اقدامات خود دارد، با مقامات سیاسی کشورهای اسلامی مذاکره کرده است و حتی آنها را علیه کشور هم بسیج می‌کند.

گرچه صالحی بسیار دیر هنگام به کمیسیون امنیت ملی آمد و به قول فلاحت‌پیشه سفرش به عربستان را تکذیب کرد اما توکلی گفته بود که سفر وزیر خارجه به عربستان نشان‌دهنده سیاست خارجی ضعیف کشورمان در قبال تحولات منطقه است و بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رییس‌جمهور می‌دانم؛ چراکه موضع‌گیری غیرشفاف رییس‌جمهور باعث ‌شده وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.

نظرات 8 + ارسال نظر
پاسدارنسل سوم سبزژوش ولایت یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:25 http://www.hezbollah89.blogfa.con

سلام
خدا کنه که ما هم از دنباله رو های شهدا باشیم

ایست بازرسی یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:25 http://eastbazresy.blogfa.com

سلام برادر اگه پایه تبادل لینک هستی خبرم کن

حزب الله313 دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:10 http://www.hezbollah313.ir

سلام علیکم
از منتقدان و بدخواهان به تمام معنای شخصیت مشکوک یعنی مشایی هستم ولی این که ما شک داریم این فرد رفته عربستان یا نه درست نیست خبرش رو در سایت ها منتشر کنیم
یازهرا س

با سلام
ممنون از نظرتون
اما این خبر قریب به یقین است و گزارش تکمیلی انرا ارائه خواهم داد.

مبارز فوتو دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:50 http://www.mobarezphoto.com

سلام عزیز
من با تمام افتخار شما را لینک کردم
امیدوارم در زیر سایه ولایت سید علی همیشه موفق باشید
باتشکر مبارز فوتو

عرض ادب اخوی
شما هم با کمال افتخار لینک شدید.
یا علی(ع)

عباس دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 17:43 http://dakal.blogsky .com

سلام
نه یره سوال اینجنه که اگه سفر محرمانه ی تو از کجا فهمیدی ای شیطون
نکنه تو هم از از بروبچ انحرافی هستی قریب به یقین!

بالاتر از بالاترین دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 20:02 http://balatarazbalatareen.blogfa.com

سلام
تو وبلاگم؟؟؟
نمیدونم چه جوریه که بقیه میتونن برن تو وبلاگم و نظر هم میدن ولی خودم نمیتونم برم وبلاگو ببینم!!!
حالا هک شدم یا فیلتر؟؟؟
(این آدرس جدیدمه بیا اونجا بگو در ضمن کلا دیگه نظرهای منو ثبت نکن فقط نگاه کن و پاک کن)

ا دوشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:27 http://basir.blogfa.com/

سلام
امیدوارم سکوت ایران در قبال کشتار شیعیان بحرین بشکند.

hadi چهارشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 00:22 http://axgig.com/images/01145987706032174150.png

سلام
اولین چاه بی سرته جهان در خراسان شمالی
منتظر شما هستیم
hadimoradiir@yahoo.com
n-khorasan.ir
لینگ خبر
http://axgig.com/images/01145987706032174150.png

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد