پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

از تفاوت «پذیرش قطعنامه» با «پایان جنگ» تا نامه به هاشمی و خاتمی

متن نشست صبح دیروز محسن رضایی در جمع دانشجویان دانشگاه شاهد که توصیه میکنم حتما مطالعه کنید!


محسن رضایی، دیروز در نشست دانشجویی دانشگاه شاهد در میان دانشجویان این دانشگاه حاضر شد.

به گزارش «تابناک»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد، با تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار داشت: حضور در همه دانشگاه‌ها بر مسئولان کشور، امری لازم است و من حضور در دانشگاه شاهد را برای خود یک افتخار می‌دانم.

خبرنگار ایسنا درباره این نشست دانشجویی گزارش داد: وی با اشاره به این ‌که صد سال پیش حادثه‌ای مهم در ایران شکل گرفت که سرآغاز بسیاری تحولات در ایران شد، گفت: این حادثه شبیه به حوادثی است که امروز در جهان اسلام شاهد آن هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در ایران صد سال پیش، توجه به آزادی، دمکراسی، اسلام‌خواهی و بیداری اسلامی شکل گرفت و سرآغاز رویدادهایی شد که تا امروز ادامه یافته و امروز با کوله‌باری از تجربه و دستاوردهای حیاتی برای ملت ایران همراه شد.

رضایی با بیان این‌ که حادثه بیداری ایرانی‌ها، زمین مشتعل و جرقه‌ای بود که به آن زده شد و انفجار نور در ایران را شکل داد، افزود: این جرقه آشنایی ایرانی‌ها با پیشرفت‌های دنیا بود، چرا که آنها متوجه فاصله عمیق ایران با اروپا شدند و ناگهان بیداری در میان ملت ایران شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته، ایران مهد تمدنی بزرگ بود؛ اما به فقر، استبداد و عقب‌ماندگی رسیده بود و اروپایی که ششصد سال پیش در بربریت بود، گام‌های زیادی برداشته بود و همه این‌ها، باعث ایجاد نهضت مشروطه پس از سی سال در ایران شد.

وی با اشاره به این ‌که با شکل‌گیری نهضت مشروطه، سه نوع اندیشه در ایران ایجاد شد، توضیح داد:

یکی اندیشه مقاومت بود که اعتقاد داشت به هیچ وجه نباید در برابر ورود مظاهر غرب به ایران تسلیم شویم و باید با هر نوع آن بجنگیم.

دومی که بیشتر منتسب به آخوندزاده‌ها بود، اعتقاد بر این داشتند که از سر تا پا، باید غربی شویم و همه بدبختی ما این است که به سنت‌ها چسبیده‌ایم؛ پس این دسته شیفتگی عجیبی به غرب داشتند.

سومی هم عده‌ای دیگر مثل آیت الله نائینی بر این باور بودند، باید پیشرفت‌ها را بگیریم و متناسب با سرزمین خودمان از آنها استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: رویارویی ایران با غرب، اندیشه‌های نوینی را پدید آورد که تا سال‌ها، کانون اختلافات سیاسی شد و تا امروز آن افکار ادامه یافته است.

وی با بیان این ‌که در دوران مشروطه این پرسش مطرح شد که مشکل ما کجاست و علت ایجاد شدن فاصله زیاد ما با پیشرفت‌های غربی چیست، توضیح داد: بیشتر افراد بر این باور بودند، مسأله بر سر قانون است و باید حاکمیت مشروع و مجلس ایجاد شود.

رضایی با اشاره به این‌که روند بیداری ایرانی‌ها تا 22 بهمن 57 ادامه پیدا کرد، گفت: ملت ایران همه اشتباهات گذشته را بررسی کرد و سرانجام، به جمع‌بندی جمهوری اسلامی رسید که در آن، شعار مشروطه یعنی آزادی، شعار ملی شدن صنعت نفت یعنی استقلال و شعار جدیدی، یعنی جمهوری اسلامی مطرح شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این ‌که 22 بهمن چکیده و خلاصه تجارب 70 سال مبارزه ملت ایران بود، تصریح کرد: به محض تحقق جمهوری اسلامی، شاهد راه افتادن جنگ‌ها و حرکت‌های ضدانقلاب بودیم که جمهوری اسلامی، همه این توطئه‌ها را عقب زد، پس به این‌که هر چند یک بار عده‌ای می‌آیند تا با جمهوری اسلامی کشتی بگیرند و او را متزلزل کنند، توجه نکنید، چرا که این جمهوری اسلامی با ده بمب اتم هم تکان نمی‌خورد، چون پایه‌هایش در دل مردم کاشته شده است.

وی گفت: پرسش دیگری که برای ملت ایران مطرح شد، درباره بیداری بود و سوال درباره زندگی، پیشرفت، اقتصاد، فرهنگ و علم مطرح شد و بار دیگر همچون هفتاد سال گذشته، چندین راه جلوی پای ملت ایران گذاشته شد؛ از جمله سازندگی، جامعه مدنی، عدالت و انقلاب اقتصادی که همه این‌ راه‌ها در سی سال گذشته به این نتیجه رسید که باید دست به تحول بزرگ بزنیم؛ تحول در اقتصاد، الگوی زندگی، ارتباط بین‌المللی و منطقه‌ای، چون راه تعامل با غرب را پیش رفته‌ایم و نتیجه آن شد که ایران را محور شرارت نام نهادند و تمام راه‌هایی که لیبرال‌ها نوشتند، در بیست سال گذشته پشت سر گذاشته ایم و از چهار پنج سال پیش، مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیدند که باید ریل جدیدی در پیشرفت ایران تحت عنوان گفتمان پیشرفت و عدالت برای رسیدن به جامعه اسلامی و ایرانی شکل دهیم.

رضایی افزود: در درون معماری و قرارگاه شکل گرفته را باید سامان داد که امنیت، آرامش، معنویت، اخلاق، دنیا و آخرت ما تأمین شود. پس چشم‌انداز 1404 در سال 84 مبدأ برنامه‌ریزی‌ها شد و سیاست‌هایی از جمله گفتمان پیشرفت و عدالت، گفتمان هسته ای، حمایت از بیداری جهان اسلام شکل گرفت تا به جهاد اقتصادی رسید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جهاد اقتصادی یعنی راهی برای تحقق آرمان‌های باقی مانده انقلاب که در سند چشم‌انداز مطرح شده است، تصریح کرد: راه‌حل، جهاد اقتصادی است که دو سه هدف مهم دارد؛ نخست جهش اقتصادی یعنی متوسط رشد اقتصادی ایران که در چهل سال گذشته، تا 5 درصد بوده است، باید به بالای 8 درصد برسد، از طرفی، رشد اقتصادی باید همراه با عدالت شود و هیچ کدام فدای دیگری نشود. همچنین اقتصاد ایران نیاز به روحی دارد که باید همراه با فرهنگ اسلامی، ارزشی، ایرانی شود، چون اقتصاد ایران کالبد، سرمایه، تجهیزات دارد، اما روح لازم را ندارد.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد چگونه می‌شود کارخانجات را تبدیل به سنگر آینده‌سازی کرد و دانش را از دل تولید به دست آورد تا امنیت ملی، اقتدار و نظام را حفظ کنیم و با فقر، گرانی و بیکاری مقابله کنیم که از مسائل مهم جهاد اقتصادی هستند و با دمیدن روح به کالبد اقتصاد کشور، این امر محقق خواهد شد. البته در این مسیر دنیا مقاومت خواهد کرد و اینجاست که معنای جهاد خود را نشان می‌دهد. پس این بار جهاد برای آزادسازی سرزمین‌های اقتصادی است و بیرون زدن فقر، بیکاری و گرانی و رسیدن به رشد بالای 8 درصد که کمتر از آزادسازی خرمشهر و بازگرداندن 2/5 میلیون آواره جنگی به ایران نخواهد بود.

محسن رضایی در ادامه گفت: فتنه سال 88،‌ فتنه واقعی بود و کسانی که تلاش کردند ثابت کنند، فتنه نیست، اشتباه کردند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان، مبنی بر این‌که نظر شما در مورد فتنه و فتنه‌گران چیست و چرا امثال افرادی چون آقای هاشمی در این فتنه سکوت کرده‌اند، ‌گفت: بارها به صراحت گفته‌ام که فتنه 88 واقعی بوده است، اما موضع آقای هاشمی را باید از خودشان بپرسید، چون من سخنگوی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم و سخنگوی یک شخص خاص نیستم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در انتخابات 88 نسبت به نتایج اعتراض کردید و پس از مدتی اعتراض خود را پس گرفتید، توضیح داد: من در چهارچوب قانون اعتراض کردم و البته تمکین به نظر شورای نگهبان هم در چهارچوب قانون بود، پس هر دو حرکت من تمکین از قانون بوده و در واقع، استفاده از حق قانونی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ یکی دیگر از دانشجویان در ارتباط با پایان جنگ، ادعای رضایی، مبنی بر نبودن نشاط در جامعه و نقد نکردن دولت‌های هاشمی و خاتمی در رابطه با تورم، گفت: اینکه گفته شد در مصاحبه تلویزیونی ادعا کردم، مردم ایران نشاط ندارند، این گونه نیست، من طرفدار این هستم که نشاط و امید را در جامعه تبلیغ کنیم و وظیفه خود می‌دانم که این کار را انجام دهم.

رضایی با اشاره به این ‌که در دولت آقایان هاشمی و خاتمی نیز نامه‌هایی به هر دوی آنها داده‌ام و در کتاب جدیدی که منتشر خواهم کرد، پس از بیست سال متن این نامه‌ها را در اختیار مردم خواهم گذاشت، گفت: هیچ گاه از نقد دلسوزانه و منصفانه پرهیز نکرده‌ام.

وی درباره پایان جنگ نیز توضیح داد: در مورد این ‌که با آمریکا سر سازش نداریم، باید بگویم که این موضوع مهم است که عدم سازش را مدیریت کنیم. پس هم انفعال در برابر آمریکا و هم کارهایی که باعث بهانه‌تراشی می‌شود، به سود ما نیست؛ اما استراتژی ما باید مبارزه با غرب و آمریکا باشد.

رضایی با اشاره به این‌که امام (ره) فرمودند، نباید برخی افراد پایان جنگ را زیر سوال ببرند، چون من برای مصالحی این تصمیم را گرفتم که در آینده بازتر خواهد شد، گفت: مهمترین این مسائل، عوامل شیمیایی بود و برخی از آنها، مربوط به کمبود امکانات و البته تفکرات گوناگون درباره اداره جنگ بود که در این قسمت افرادی مثل آقای هاشمی خاطرات خود را نوشتند و امروز نیز من شروع به این کار کرده‌ام. پس طرح همه این مسائل به این معنا نیست که ایران در جنگ شکست خورده، چون هدف ما آزادسازی سرزمین‌ها، تثبیت مرزهای بین‌المللی و جنایتکار نشان دادن صدام بود که به آنها رسیدیم؛ البته اهداف دیگری داشتیم که به آنها نرسیدیم، چون امکانات لازم را نداشتیم، ولی این معنا را نمی‌دهد که در جنگ شکست خورده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان در رابطه با بروز انحراف در درون جناح اصولگرایی که فتنه‌ای بزرگتر خواهد بود، پاسخ گفت: این پرسش را مطرح می‌کنم، چرا ما با پدیده فتنه روبه رو هستیم و می‌گویم در ایران سیاست‌ها را نمی‌توان از افکار جدا کرد، چرا که سیاست با فکر و اندیشه و ایدئولوژی درآمیخته است؛ اما در غرب، سیاست و ایدئولوژی جدای از هم هستند.

وی با بیان این‌که در ایران ایدئولوژی، مذهبی، غیرمذهبی یا التقاطی است، تصریح کرد: در زمینه مذهب نیز تفسیرهای گوناگونی از اسلام هست که با سیاست درمی‌آمیزد، پس هر دولتی با خود مجموعه افکاری را می‌آورد؛ برای نمونه، عده‌ای به مرجعیت اهمیت می‌دهند، یا عده‌ای مباحث سیاسی برایشان مهم است و یا دیگران توسعه اقتصادی را اولویت می‌دانند، پس هر کس وارد سیاست می‌شود، افکار خود را نیز وارد می‌کند که خیلی تئوریزه‌پردازی نشده و بیشتر در حد ظن و گمان و برداشت‌های کلی و کتابخانه‌ای است، پس تا پیاده شود زمان زیادی می‌برد و همراه با خود نیز تنش به وجود می‌آورد. اینجاست که حسن وجود ولایت فقیه روشن می‌شود که در کنار هدایت کلی، جلوی انحرافات را می‌گیرد که این انحرافات ممکن است، درون یا بیرون از جبهه انقلاب باشد؛ بنابراین، ولایت فقیه با هیچ فردی سر سازش یا رابطه قوم و خویشی ندارد و اسلام و نظام را از انحرافات پاک می‌کند.

وی در پاسخ سوال دیگری درباره ملاقات فرماندهان جنگ با امام در جلسه‌ای که پیش از پایان جنگ برگزار شد، گفت: آخر جنگ روشن است، فرماندهان پیش امام نرفتند، بلکه آقای هاشمی و شورای عالی دفاع خدمت رفتند و نامه‌های فرماندهان ارتش، سپاه و ... را خدمت ایشان دادند و این نشست یک ماه پیش از تصمیم‌گیری امام برای پایان جنگ بود.

رضایی یادآوری کرد: آقای هاشمی به امام گفته بودند، اگر می‌خواهید پایان جنگ را به عهده نگیرید، من این کار را خواهم کرد، سپس من را عزل کنید، اما پس از 48 ساعت امام فرمودند خودم آن را به عهده می‌گیرم که جنگ پایان یابد؛ اما مسئولان کشور را توجیه کنید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در اواخر جنگ آمریکا رسما وارد شده بود و آرام آرام به سمت سواحل شمالی خلیج‌فارس می‌آمد و از طرفی، اگر دیوار عراق فرو می‌ریخت، همه منطقه سقوط می‌کرد؛ بنابراین، دنیا با تمام قدرت پشت سر صدام آمده بود تا دیوار فرو نریزد.

وی افزود: در پایان امتیازاتی هم به ایران داده شد و از سیاست هویج و چماق استفاده کردند پس قطعنامه 598 با کل قطعنامه‌های پیشین متفاوت بود.

وی در پاسخ پرسش دیگری درباره برخوردهای با هاشمی در مسأله اقتصاد و پایان جنگ، گفت: من محافظه‌کار نیستم، ولی با تدبیر عمل می‌کنم و وقتی شمشیر می‌کشم که اثر داشته باشد، پس در باتلاق حرکت نمی‌کنم و در مسائل انقلاب و نظام با هیچ کس سر سازش نداشته و ندارم. همچنین در زمان آقای هاشمی، ایشان چندین بار به آقا از نامه‌هایی که من برایشان می‌فرستادم گله کردند؛ اما هیچ گاه حرکت‌هایم را سیاسی نکردم و سر و صدا و جنجال به پا نکردم، پس وظیفه خود را در حراست از نظام انجام داده و امروز نیز همین‌ گونه است، چرا که نسبت به امام، انقلاب و رهبری به صورت جدی در صحنه هستم و همیشه سعی دارم رفتارم حساب شده باشد،‌ نه مثل کسی که شکست خورده و یا در باتلاق فرو رفته است، اما نمی‌گویم که هیچ گاه اشتباه نمی‌کنم، چرا که اطلاعات من نیز محدود است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پذیرفتن قطعنامه با پایان جنگ، دو مسأله جداگانه است، چون قطعنامه در شرایط تلخ پذیرفته شده، ولی جنگ پایان نیافته بود، بلکه جنگ یک ماه بعد با وقوع حوادثی به نفع ایران پایان یافت و شاهدیم که امام (ره) در شرایط قطعنامه جمله جام زهر را نوشیدم را عنوان کردند که مربوط به تیر ماه بود؛ اما جنگ اواخر مرداد پایان یافت و امام یک ماه پس از پایان جنگ می‌گوید، یک لحظه از عمل خود پشیمان نیستم.

وی همچنین در پاسخ به این که اگر ما از بمب‌های شیمیایی عراق ترسیدیم، چرا امروز از بمب‌های خطرناک‌تر آمریکا نباید بترسیم، گفت: امام تصمیم گرفت چرا که امام همیشه بر اساس تکلیف شرعی رفتار کرده، پس تلخ نبود، بلکه بحث از مصلحت کشور و جامعه مطرح بود و نباید پیروزی‌هایمان را با بهانه دادن به دست دشمن از دست می‌دادیم. پس تصمیم امام عاقلانه و از روی مصلحت بوده است.

رضایی تصریح کرد: برخی این هفته یک جار و جنجال بیخود در کشور ما درست کردند تا بگویند اختلافات و دوگانگی‌هایی وجود دارد؛ اما به زودی همه می‌فهمند که این خبرها نیست و آنها از اینکه ملت ایران ممکن است در بیداری اسلامی نقش ایفا کنند، به دنبال جار و جنجال هستند که انشاءالله ما با قدرت کشورمان را اداره می‌کنیم و ارتباط‌مان را با ملت‌های آگاهی مثل مصر برقرار خواهیم کرد و بیداری اسلامی که در منطقه به وجود آمده است، انقلاب اسلامی را در آینده حفظ خواهد کرد.

وی در پاسخ یکی از دانشجویان که گفت، چرا هر وقت انتخابات نزدیک می‌شود شما به دانشگاه‌ها می‌آیید، اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری که نزدیک نیست، بلکه انتخابات مجلس نزدیک است و من در انتخابات مجلس کاندیدا نمی‌شوم، خیال شما راحت باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در جواب سوالی درباره دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری گفت: دیدار من با مقام معظم رهبری نیاز به گفتن ندارد، چون هیچ گاه از این دیدارها به صورت علنی صحبت نکرده‌ام؛ اما باید بگویم که جلسه خوبی با ایشان داشتم.

رضایی همچنین درباره استفاده از جوانان در عرصه‌های گوناگون گفت: استفاده از جوانان بحثی بود که در دوره انتخابات مطرح کردم، چون جوانان انرژی پایان‌ناپذیر جامعه ما هستند و اگر جنگ را خوب اداره کردند، به این معنا نیست که نمی‌توانند اقتصاد را اداره کنند چون اقتصاد سخت‌تر از جنگ نیست. البته نباید افراط و تفریط شود و باید از کسانی که تجربه دارند و از جوانان باانرژی به صورت ترکیبی استفاده کرد و از آنها بهره گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ پرسشی درباره وضعیت سردار احمد متوسلیان گفت: سردار احمد متوسلیان و سرگذشت او از ابهامات است و در این زمینه تلاش‌های بسیاری شده، ولی نمی‌توان آشکارا گفت ایشان شهید شده یا در قید حیات هستند؛ البته چند گروه تجسسی بیش از پنج شش سال است که تحقیقاتشان را در این رابطه ادامه می‌دهند.

محسن رضایی در پایان خطاب به دانشجویان گفت: من هر وقت فرصت کنم، به این دانشگاه خواهم آمد؛ چه انتخابات باشد و چه نباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد