پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

حمایت رفسنجانی از دروغی که فتنه‌گران هم جرات تکرار آن را ندارند


هر چقدر برخی از سیاسیون تلاش می‌کنند تا عملکرد هاشمی در جریان فتنه 88 را کمرنگ کنند و آن را از خاطره افکار عمومی حذف کنند، خود رئیس مجمع تشخیص مصلحت با سخنرانی‌های پرتعداد خود همچنان بر مواضع حمایت‌آمیزش از براندازان و فتنه‌گران تاکید می‌کند و صراحتا از دروغ بزرگ تقلب دفاع می‌کند تا نشان دهد که هاشمی 91 همان هاشمی 88 است که در آخرین نماز جمعه‌ای که در تهران خواند، جماعت برانداز برایش سوت کشیدند و کف زدند. (در ادامه مطلب بخوانید)

هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در دیدار اعضای شورای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران با تأکید مجدد بر مواضع چندی قبل خود گفت: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس گرداند.»

هاشمی روز ۲۵ تیرماه هم در دیدار جمعی از اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، همین مواضع را بیان و عنوان کرده بود: «برگزاری قانونی، شفاف و آزادانه همه مراحل انتخابات آینده ریاست جمهوری، اعتماد و امید را بیش از پیش در عرصه عمومی، گروه‌ها و نیروهای وفادار به انقلاب و قانون اساسی جاری خواهد ساخت و از این طریق می‌توان امیدوار بود تا دشمنان نظام اسلامی در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام گردند.»

اگر چه برخی فعالان سیاسی معتقدند که اینگونه سخنان هاشمی نوعی "غُر" سیاسی است که به دلیل رویگردانی مردم از وی به دلیل عملکردش بیان می‌شود اما به نظر می‌رسد نباید از رویکرد این روزهای هاشمی و دوستانش به سادگی گذشت؛ زیرا اصرار رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر پیش کشیدن موضوع «انتخابات آزاد» و زمینه سازی برای بازگشت آرام فعالان فتنه ۸۸ از پروژه‌ای حساس حکایت دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان، فعالان سیاسی و دانشجویی و رسانه‌های در این باره است. خلاف ادعای آقای تکیه‌گاه، به نظر می‌رسد راهکار بهتر برای تقویت اعتماد مردم، عزم وی و دوستانش به اصلاح رفتار و رویکرد خود در چند سال اخیر است که اعلام برائت علنی از فتنه ۸۸ از مهم‌ترین آن هاست.

این نطق انتخاباتی هاشمی رفسنجانی در حالی از سوی او صورت گرفته که با توجه به اقدامات سران اصلاحات در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، طبیعی بود که فرد شاخصی از این جریان نمی‌تواند بار دیگر به عرصه سیاسی کشور به ویژه جایگاه مهمی مثل ریاست جمهوری بازگردد اما شکل‌گیری یک جریان سیاسی جدید تحت رهبری هاشمی رفسنجانی، اقدامی است که پیش از این بار‌ها از سوی برخی کارگزارانی‌ها نظیر عطاء‌الله مهاجرانی بیان شده بود و اکنون به نظر می‌رسد مورد قبول اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

پررنگ شدن حضور چهره‌هایی نظیر علی عسگری، قدرت‌الله علیخانی، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری در رسانه‌های این جریان را هم می‌توان دلیل دیگری برای اثبات صحت این سناریو دانست. به نظر می‌رسد هاشمی رفسنجانی همانطور که در انتخابات سال ۸۸ تلاش کرد تا با کلید زدن پروژه «نه به احمدی‌نژاد»، همه طیف‌های سیاسی کشور را زیر پرچم خود و البته به نام میرحسین موسوی جمع کند، اکنون شخصا وارد میدان شده تا با منجی نشان دادن خود، مجددا سیاسیون اصلاح‌طلب از طیف‌های مختلف افراطی تا معتدل را پیرامون خود جمع کند.

البته هاشمی برای تکمیل این پروژه، موانع سختی را در پیش رو دارد که اصلیترین و مهم‌ترین آن‌ها، افکار عمومی و مردم هستند؛ مردمی که هنوز خاطره اقدامات و مواضع او در جریان فتنه ۸۸ را از یاد نبرده‌اند. مردم در اکثر تجمعات انقلابی بعد از انتخابات که برای مقابله با آشوبگران برگزار می‌شد، هاشمی رفسنجانی را پدرخوانده این جریان می‌نامیدند و خواستار تصحیح مواضع او بودند که این مساله در راهپیمایی تاریخی ۹ دی به اوج خود رسید و مردم با پلاکاردهای دست نویس خود که حجم اصلی آن‌ها را اعتراض به هاشمی و فرزندانش اختصاص داده بودند، وی را مسبب شعله‌ور شدن آتش فتنه و رسیدن آن به خیمه امام حسین (ع) در روز عاشورای ۸۸ معرفی کردند. حضور مهدی و فائزه هاشمی در لندن و مطالبه عمومی از دستگاه قضایی برای برخورد با آن‌ها نیز از دیگر زمینه‌های اصطکاک جدی هاشمی با مردم است که به نظر نمی‌رسد به همین سادگی قابل ترمیم باشد.

اما نکته مهمتری که در دل رویکرد سیاسی این روزهای هاشمی وجود دارد و هدف اصلی سخنان اوست، زمینه سازی برای برگرداندن بدون شرط دست کم بخشی از فعالان فتنه ۸۸ – که ارتباط نزدیکی با وی دارند- به صحنه سیاسی کشور است؛ با این توجیه که انتخابات آزاد موجب جلب اعتماد عمومی و حمایت مردمی می‌شود و لازمه آن هم حضور همه گروه‌های سیاسی حتی سردمداران داخلی فتنه آمریکایی-صهیونیستی ۸۸ است. در همین راستاست که او به مانور ویژه بر موضوع «انتخابات آزاد» مشغول است. معنی دیگر «انتخابات آزاد و شفاف» - پس از شبهه افکنی درباره سلامت انتخابات - تاکید بر حضور همه سیاسیون از جمله همه اصلاح طلبان در انتخابات است.

از سوی دیگر، نباید از تکرار ادعای تقلب در انتخابات از سوی هاشمی به عنوان یکی از مسئولین نظام گذشت؛ چرا که این روزها حتی سرمداران جریان فتنه و اصلاحات هم دیگر رویی برای بیان این دروغ خنده‌دار ندارند و برای تضمین حضور خود در عرصه سیاسی کشور تقلا می‌کنند اما هاشمی رفسنجانی انگار پس از مشاهده حضور دختر خود در لندن حتی پس از محکوم شدن به زندان، از مصونیت قضایی کامل خود مطمئن شده، اینچنین نقش سخنگویی ضدانقلاب را برعهده گرفته و این دروغ را تکرار می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد