پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

حکایتی که برای خنده ملکه، به ایرانیان خیانت می‌شود

تبلیغ و اغراق در زمینه تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و «وحشتناک» معرفی کردن آن‌ها از جمله رویکردهایی است که برخی رسانه‌های فارسی‌زبان مخالف در روزهای اخیر و گذشتن از زمان 28 ژوئن به عنوان تاریخ شروع تحریم ها علیه ایران، رنگ و بوی تازه‌ای به آن داده‌اند و به بهانه اقدام اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تحریم نفتی علیه ایران، مجددا این موضوع را بر صدر رسانه‌های خود نشانده‌اند. 

«رسانه‌ای برای همه فارسی‌زبانان در هر کجای جهان.» این شعار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی است که ادعا می‌کند در تلاش است برای بهبود فضای "اطلاع‌رسانی" در فضای وب فارسی فعالیت می‌کند و قصد دارد تا از منافع فارسی‌زبانان دنیا حمایت و دفاع کند. با این حال به نظر می‌رسد حمایت از ایرانیان و فارسی‌زبانان به سبک تلویزیون دولتی انگلیس هم از جنس پیام تبریک نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا به زبان فارسی است.

سایت اینترنتی تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در روزهای اخیر اقدام به راه‌اندازی یک بخش ویژه با عنوان «دور جدید تحریم‌ها علیه ایران» کرده است تا ضمن پیگیری پروژه فضاسازی روانی و مدیریت افکار عمومی در میان مردم ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور، به تحلیل واکنش مخاطبان خود در این زمینه به منظور دریافت یک تحقیق جامعه‌شناختی از اثرات تحریم بپردازد. 


در ادامه مطلب بخوانید

«تکل از پشت به فوتبال ایران»، «مردم؛ بازندگان اصلی تحریم‌های خزنده ایران»، «ورشکستگی واحدهای تولیدی؛ دستاورد تحریم‌ها در سال حمایت از سرمایه ایرانی»، «زیستن در نقطه صفر؛ تحریم یا انزوای فرهنگی و علمی ایران؟» تعدادی از تیترهای این بخش ویژه و تازه بی‌بی‌سی فارسی است، تا این بار نه دولت ایران که مردم ایران را از تحریم‌هایی که عملا ماه ها است علیه‌شان به اجرا در آورده اند بترسانند. اگرچه بی‌بی‌سی فارسی تاکنون فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی خود را به نام مردم ایران و در مقابل جمهوری اسلامی عملیاتی می‌کرده است، اما بزنگاه تحریم، این شبکه انگلیسی ولی فارسی زبان را مجبور به انتخاب کرده است که آیا اینک با مردمی خواهد بود که بارها سنگ آنها را به سینه می زده یا صراحتا در مقابل منافع همین مردم و به نفع منافع پادشاهی انگلیس، صف‎آرایی می‌کند!؟

هرچند بی‌بی‌سی پیش از این هم بارها طراحی‌هایی جدی علیه منافع مستقیم ملت ایران داشته و دشمنی خود با مردم عادی و نه صرفا حکومت ایران را نشان داده است اما اقدام اخیر این شبکه برای تبلیغ تحریم‌های هر چه بیشتر علیه مردم ایران، نشان از استراتژی اصلی رسانه سلطنتی بریتانیا دارد و از این تراژیک تر، روحیات کارمندان ایرانی بی‌بی‌سی فارسی را به نمایش می گذارد که بیشتر از آنکه به فکر وضعیت زندگی هموطنان و همزبانان خود باشند، به فکر حقوق پایان ماه خود آنهم با تامین منافع ساکنین کاخ باکینگهام هستند.

اینکه چگونه کارمندان این شبکه خبری که تا همین سال‌های اخیر در ایران زندگی می‌کردند و در رسانه‌های مختلف مشغول به فعالیت بودند، اکنون حاضر شده‌اند با مردم کشو خود اینگونه رفتار کنند و برای تحت فشار گذاشتن آن‌ها «تولید محتوا» کنند، مساله‌ای است که شاید در نگاه اول قابل هضم نباشد اما در صورت بررسی بیشتر قابل درک خواهد بود. شرایط سخت زندگی و کار در خارج از ایران و خراب کردن پل‌های پشت سر برای بازگشت به ایران، سبب شده تا این افراد مجبور باشند با هرگونه شرایط کاری در بی‌بی‌سی بسازند و کنار بیایند و در این زمینه حتی از راه‌اندازی بخش ویژه علیه منافع هموطنان خود نیز ابایی نداشته باشند.

به نظر می‌رسد اکنون بی‌بی‌سی که همواره تلاش می‌کند تا خود را بی‌طرف و در خدمت منافع فارسی‌زبانان جهان معرفی کند، اکنون در پرتگاه از دست دادن اعتبار ظاهری حتی در میان مخاطبان خود قرار گرفته است؛ تا جایی که بسیاری از مخاطبان این شبکه نیز در وبلاگ‌ها و صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی، این اقدام بی‌بی‌سی فارسی را «اقدام علیه شهروندان ایران و نه حکومت ایران» نامیده‌اند که باید نسبت به آن اعتراض کرد و حتی در برابر آن ایستادگی کرد.

 شاید این روزها بهتر بتوان این حقیقت را درک کرد که بی‌بی‌سی فارسی، رسانه‌ای است که به زبان فارسی تکلم می‌کند اما علاقه‌ای به تامین منافع فارسی زبانان که ندارد هیچ، منافع دشمنان آنها را نیز با هیاهو و ایجاد هراس دنبال می کند. هر چند ایرانیانی فارسی زبان در آن فعالیت کنند، اما آنچه ملکه الیزابت می خواهد حرف اول و آخر را خواهد زد.

امروز مردم و حتی مخاطبان تلویزیون دولتی انگلیس اکنون تفاوتی میان این شبکه خبری با سازندگان فیلمی مانند «سیصد» قائل نیستند؛ زیرا هر دو در راستای تقابل با ملت ایران قدم برداشتند؛ یکی در عرصه فرهنگی و بی‌تمدن نشان دادن ایرانیان و دیگری در عرصه اقتصادی و تلاش برای محدود کردن امکانات زندگی مردم ایران، امری که چند روز پیش نمونه امریکایی آنرا شاهد بودیم، امتناع شرکت اپل از فروش آی پد به ایرانیان به جرم تکلم به زبان فارسی!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد