پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

پایگاه تحلیلی - اطلاع رسانی عماریون

ما تا قیامت بر سر پیمان خود هستیم

1+5 دو هفته پس از مذاکرات بغداد زیر میز زد


کمتر از دو هفته پس از برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، نشانه‌های جدی از بروز اخلال از سوی طرف‌های غربی در حال بروز است، به‌طوری که هلگا اشمید معاون آلمانی کاترین اشتون که بر اساس توافق گفت‌وگوهای بغداد قرار بود در فاصله میان این گفت‌وگوها تا دور بعدی در مسکو، در جلسات مشترکی با علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دستور کار و چهارچوب‌های گفت‌وگوها را مشخص کنند، به‌طور واضحی از حضور در این فرآیند سازنده طفره می‌رود.(در ادامه مطلب بخوانید)

به گزارش رجانیوز، فراموش کردن یکی از توافق‌های اصلی مذاکرات بغداد در مورد نشست‌های میانی معاونین دو معنا بیشتر ندارد یا اینکه توافق بغداد زیر پا گذاشته شده و اشتون به نمایندگی از 1+5 (که البته اختلاف نظرهای جدی نیز میان اعضای این گروه وجود دارد) عملاً قصد دارد این پیام را منتقل کند که برای ادامه مذاکرات از جدیت کافی برخوردار نیستند و یا اینکه قصد دارند در مذاکرات آینده همان حرف‌های تکراری نشست بغداد را تکرار کنند که در این صورت به نظر می‌رسد از همین اکنون باید مذاکرات مسکو را فرمالیته دانست.

در عین حال، برخی شواهد نیز حاکی است که امریکا و نمایندگان غرب در گروه 1+5 روند طی شده در مذاکرات استانبول 2 و بغداد را که با غلبه منطق ایران و هوشمندی تیم مذاکره کننده کشورمان منجر به توافق مهمی مبنی بر مبنا شدن NPT برای ادامه مذاکرات شد و اشتون نیز در بیانیه خود در پایان نشست بغداد برای اولین بار از عنوان "غنی سازی" یاد کرد، مفید نمی‌دانند و در جریان سفر وندی شرمن نماینده امریکا به تل‌آویو بلافاصله پس از مذاکرات بغداد نیز امیدور مشاور امنیت ملی و ایالون معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجدداً نارضایتی عمیق خود را از این روند که نتیجه‌ی طبیعی آن به‌رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران خواهد بود، انتقاد کرده‌اند.

روز گذشته دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی ایران از ارسال دو نامه از سوی علی باقری معاون سیاست خارجی دبیر این شورا به هلگا اشمید معاون کاترین اشتون خبر داد که در این نامه‌ها از اشمید دعوت شده بود بر اساس توافق بغداد نشست‌های معاونین برگزار شود اما اشمید پاسخی به این نامه‌ها نداده است.

در واکنش به این خبر، مایا کسیانسیچ سخنگوی کاترین اشتون، به رادیو فردا گفت:« ما به این نامه پاسخ داده ایم. دقیق تر اگر بگویم، خانم هلگا اشمید، روز دوشنبه به این نامه پاسخ داده است. اما اصل موضوع اینجاست که این مسئله ماهیت سیاسی دارد و لازم است ما نشانه هایی آشکار از سوی طرف ایرانی ببینیم که می خواهد وارد گفت‌وگویی سازنده درباره پیشنهادهای گروه 1+5 شوند. برای ما ورود سازنده مهم است و نه روند گفت وگو. خانم اشتون به طور مستقیم با طرف ایرانی دراین باره به طور مستقیم گفت وگو خواهد کرد.»

اگرچه کسیانسیچ توضیح نداده که مشخصاً منظور وی از ورود سازنده چیست اما به نظر می‌رسد تیم اشتون و به‌ویژه هلگا اشمید با توجه به سابقه نشست‌هایی که در فاصله مذاکرات استانبول 2 تا بغداد از برگزاری نشست معاونین دارد، با نگرانی از اینکه نماینده ایران اثرگذاری ویژه‌ای بر چهارچوب مذاکرات مسکو داشته باشد، حاضر نیست به طبق توافق بغداد عمل کند تا نشست‌های معاونین تشکیل شود.

طرف غربی قصد دارد بدون تشکیل نشست معاونین، در نشست مسکو همان محور مورد نظر خود مبنی بر اصرار بر توقف غنی سازی 20 درصد را دنبال کند که بررسی نشدن این پیشنهاد در پیش نشست‌های معاونین و تدوین نشدن دستور کار جامع و مورد توافق دو طرفه موجب خواهد شد مذاکرات مسکو به بن بست بخورد.

تکمیلی:

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نامه ای به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 تذکر داد.

سعید جلیلی در نامه به کاترین اشتون نوشت: تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونین و کارشناسان اراده آنان را برای گفتگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می دهد.

دکتر جلیلی در این نامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با منطق روشن و ابتکارهای مشخص آمادگی دارد تا گفتگوهای رو به جلو را برای همکاری شکل دهد.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران روندی را که گفتگو صرفآ برای گفتگو باشد بی ثمر دانست و ابراز امیدواری کرد طرف مقابل بتواند آمادگی لازم برای شرکت در جلسات معاونین و کارشناسان پیدا کند تا مقدمات لازم برای دستور کار اجلاس مسکو فراهم شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد